Viggo Johansen

København 1851–1935 København

I perioden1868–1875 studerede Viggo Johansen på Kunstakademiet i København, som han dog forlod uden afgangseksamen i 1875. Tidligt malede han i Hornbæk, hvilket gav sig udslag i nogle realistiske motiver af fiskermiljøet fra Nordsjællands kyst. i 1875 tog Johansen for første gang til Skagen. Heroppe mødte han endvidere sin fremtidige hustru Martha Møller, som han giftede sig med i 1880. I Skagen var det især landskabet og lokalbefolkningen han skildrede . På en rejse til Paris i 1885 stiftede Johansen desuden bekendtskab med impressionisterne, hvor især Claude Monet (1840–1926) gjorde indtryk på ham. I 1890 bosatte han sig fast i København og her malede han hovedsageligt figurer i interiører.

Arbejdet med undervisning fyldte meget i Viggo Johansens karriere. I begyndelsen af 1880’erne underviste han på Kunstnernes Studieskole, og i 1888 blev han lærer på den nyoprettede Kvindeskole på Kunstakademiet. Fra 1906 og frem til 1920 virkede han som professor på Kunstakademiet.

Jacob Helbo Jensen

Nature morte med østers, to karafler og en rød skål på et fad

Stillleben mit Austern, zwei Karaffen und roter Schale auf einer Platte

1912 | Olie på lærred, 38 x 45,5 cm | Foto: Ole Akhøj

Viggo Johansen hører til kredsen af malere, der i slutningen af 1800-tallet dannede kunstnerkoloni i Skagen i det nordligste Jylland. Han har i eftertiden stået lidt i skyggen af kendte skagenskunstnere som Michael (1849–1927) og Anna Ancher (1859–1935), P.S. Krøyer (1851–1909) og Laurits Tuxen (1853–1927). Johansen kendte Michael Ancher fra kunstakademiet i København, og det var Ancher, der inviterede ham til Skagen i sommeren 1875. Senere skulle Viggo Johansen gifte sig med Anna Anchers kusine Martha Møller, hvorved han blev endnu tættere knyttet til skagensmalerne.

Viggo Johansen havde i modsætning til mange andre kunstnere ikke fast atelier, for det valgte motiv var så at sige hans ’arbejdsværelse’. Efter han i 1890 bosatte sig fast i København, foretrak han efterhånden interiører, ofte med hustruen og børnene som modeller. Johansen havde dog også en interesse for ældre hollandsk kunst og dyrkede opstillingen som selvstændig genre. Billedet her viser netop en klassisk opstilling, udført i impressionistisk malestil.

Jacob Helbo Jensen