Ludwig Dettmann

Adelby 1865–1944 Berlin

Ludwig Dettmann, der blev født i Adelby i nærheden af Flensborg, studerede maleri ved akademiet i Berlin, hvor Max Liebermann inspirerede ham til at kaste sig over det moderne landskabsmaleri. I 1891 blev Dettmann lærer ved Verein Berliner Künstlerinnens tegne- og maleskole. I 1898 var han medstifter af Berliner Secessionen. I 1900 rejste han til Königsberg, hvor han blev direktør for kunstakademiet. Under første verdenskrig var han krigsmaler og levede derefter som fri kunstner i Berlin. Hans værk strækker sig fra impressionistiske landskabsmalerier over vægudsmykninger og militærportrætter til illustrationer. Efter nationalsocialisternes magtovertagelse trådte Dettmann ind i NSDAP og kom med i ledelsen af Reichsverband Bildender Künstler. Dettmann døde i Berlin i 1944

Alexander Bastek

Dilettantinnen

Dilettantinder

1894 | Olie på lærred på pap, 50,4 x 67 cm

Dettmann, der var født i nærheden af Flensborg, blev uddannet ved Kunstakademiet i Berlin og helligede sig, tilskyndet af Max Liebermann, landskabsmaleriet. I 1891 blev han lærer ved tegne- og maleskolen under Verein Berliner Künstlerinnen. I og med at kvinder i Tyskland først fra 1919 fik adgang til kunstakademierne, fik dette uddannelsessted stor betydning. ”Diletterende” malerinder, altså kvinder der ikke havde maleriet som hovederhverv, udgør også motivet i dette maleri. To sommerligt klædte damer i brogede klæder og hatte har begivet sig ud i naturen for at male hhv. tegne under åben himmel. Dermed var de ikke blot eksotiske som kvinder, men også som kvindelige kunstnere med på noderne. Den ene sidder på en klapstol, den anden direkte i græsset. Begge har en tegneblok foran sig og studerer landskabet. Øjeblikkets flygtighed og dets varige fastholdelse spiller også en afgørende rolle i Dettmanns malerier. Landskabet, en eng med blomstrende græs, der bølger blidt i vinden, er malet skitseagtigt, nærmest uskarpt i sin flygtige fremtoning. De to malerinder og deres parasol er derimod fastholdt med klare penselstrøg og står i kontrast til det omgivende landskab. Betragterens position bag kunstnerinderne gør det muligt at indtage begge synsvinkler: malerindernes blik på det stykke natur, som ligger foran dem, og blikket hos den, der iagttager de to ”diletterende” malerinder i landskabet.

Alexander Bastek