Lovis Corinth

Tapiau 1858–1925 Zandvoort, Holland

Franz Heinrich Louis Corinth blev født i 1858 i Tapiau (Østpreussen) og begyndte i 1876 sin lange akademiske kunstuddannelse i Königsberg. I 1880 skiftede han til Münchner Akademie og drog fra 1884 til 1887 til Paris (Académie Julien). I 1888 tog han kunstnernavnet ”Lovis” og vendte i 1891 tilbage til München. Corinths maleri var i disse år orienteret mod de gamle mestre og klassiske temaer, som han ville overføre til tidssvarende former. Han tilsluttede sig Münchner Secession, der var grundlagt i 1892, men som han dog kun tilhørte en kort periode. Derefter orienterede Corinth sig mere og mere mod Berlin, hvor han fra år 1900 udstillede på den derværende Secession, som han året efter blev medlem af. I oktober 1901 åbnede Corinth en malerskole i Berlin. Han giftede sig i 1903 med Charlotte Berend, sin første elev. I de følgende år, der blev hans mest produktive, parredes en kraftfuld moderne penselføring ofte med traditionelle salonmotiver til et virtuost maleri, der bevæger sig mellem impressionisme og ekspressionisme og egentlig ikke lader sig indordne. Efter et slagtilfælde i 1911 ændrede og radikaliserede Corinth igen sin malestil. I 1919 købte han en grund i Urfeld am Walchensee. Corinths sene værk er præget af talrige ”Walchenseebilleder”. Han døde i 1925 i Zandvoort i Holland.

Alexander Bastek

Sommer

Sommer

1905 | Olie på lærred, 58,2 x 56,2 cm

Sammen med Max Liebermann og Max Slevogt regnes Lovis Corinth blandt de tre største tyske impressionister. Han studerede først ved kunstakademiet i Königsberg og derefter i München, hvor han tilsluttede sig Sezesssionen, ligesom han senere gjorde i Berlin. Her åbnede han i 1901 en malerskole, og i 1903 giftede han sig med sin første elev, den over tyve år yngre Charlotte Berend. Hun blev hans vigtigste model. Hun optræder også i maleriet ”Sommer”. Billedet opstod under parrets sommerophold i Braunlage i Harzen. Charlotte bærer en rosensmykket hat, overkroppen er omkring arme og bryst indhyllet i et fint stof, og billedet fremtræder næsten som en nøgenstudie. Hun ser direkte på betragteren. Blikket og overkroppens nøgenhed får portrættet til at fremstå meget intimt, hvorimod den rigt udsmykkede hat virker repræsentativ. Kombinationen af den slags modsætninger kendetegner Corinths kunst. Forbilledet synes i lige så høj grad at være det gamle nederlandske portræt, for eksempel af Frans Hals, som det moderne franske maleri. Corinth valgte kraftfulde farver, som han anbragte pastost på lærredet med tydelige penselstrøg. Maleriet er på den ene side et meget personligt portræt af hans kone. I kraft af titlen ”Sommer” bliver det dog en klassisk allegori.

Alexander Bastek