Joakim Skovgaard

København 1856–1933 København

Fra barnsben modtog Joakim Skovgaard tegneundervisning af faderen P.C. Skovgaard (1817–1875), og hans tidlige arbejder viser stor indflydelse fra ham. Hjemmet var præget af stor historisk og politisk bevidsthed og tætte forhold til N.F.S.Grundtvig (1783–1872) og højskolemiljøet. I årene 1871–1875 gik Skovgaard på Kunstakademiet i København. Det var dog først under en rejse til Paris i 1880–81, med et par måneders undervisning på Léon Bonnats skole, at han fik grundlæggende kendskab til den nye naturalistiske malemåde. Et ophold i Italien og Grækenland i årene 1882–84, i selskab med bl.a. maleren Kristian Zahrtmann (1843–1917) inspirerede til Skovgaards mere monumentale stil i de store kirkeudsmykninger. Religiøse motiver blev herefter en afgørende del af hans værk, med kulminationen i den store opgave med udsmykningen af Viborg domkirke (1901–06). Ved siden af disse store udsmykningsopgaver, som også inkluderede Domkirken i Lund og Københavns Rådhus, vedblev Skovgaard med at male verdslige emner som bl.a. landskaber og folkevisemotiver. Skovgaard betragtes som en hovedskikkelse blandt de kunstnere, som omkring århundredeskiftet skabte en dekorativ stil på danske forudsætninger.

Jacob Helbo Jensen

Forårsfåreklipning på Lolland. Gråvejr

Frühjahrsschur der Schafe auf Lolland. Trübes Wetter.

1878 | Öl auf Leinwand, 52,5 x 82 cm | Foto: Ole Akhøj

Joakim Skovgaard fik sin grundlæggende kunstneriske opdragelse hos sin far, guldaldermaleren P.C. Skovgaard (1817–1875), der i Danmark er kendt for sine landskabsmalerier i nationalromantisk stil. Joakim Skovgaard fik sin afgang fra kunstakademiet i København i 1876, og han debuterede to år efter på Charlottenborgs Forårsudstilling med to billeder, hvoraf det ene netop var Forårsfåreklipning på Lolland. Gråvejr. Motivet er fra gården Damsmosegaard, der hørte under den store herregård Knuthenborg på Lolland. Her spenderede familien Skovgaard ofte somrene efter faderens død.

Jacob Helbo Jensen