Anselm Feuerbach

Speyer 1829–1880 Venedig

Anselm Feuerbach blev født i 1829 i Speyer, men voksede op i Freiburg. Sin kunstneriske uddannelse fik han ved akademierne i Düsseldorf og München. Studierejser førte ham i 1850 til Antwerpen og i 1851 til Paris, hvor han arbejdede i Thomas Cotures atelier. I 1854 vendte han tilbage til Tyskland, men rejste to år senere til Italien. I sine historiebilleder – ofte med monumentale figurer – orienterede han sig mod de store italienske mestre. Fra 1860 blev hans foretrukne model Anna Risi, som han lærte at kende i Rom. I 1873 fik han et professorat ved akademiet i Wien, hvorfra han dog ofte rejste til Rom. I sine sidste leveår flyttede Feuerbach til Nürnberg. Han besøgte flere gange Venedig, hvor han døde i 1880.

Alexander Bastek

Römisches Blumenmädchen

Romersk blomsterpige

1861/62 | Olie på lærred, 89 x 71 cm

Anselm Feuerbach regnes blandt de mest betydningsfulde tyske kunstnere i anden halvdel af det 19. århundrede. Han fik sin uddannelse ved kunstakademierne i Düsseldorf og München. Klassiske motiver og orienteringen mod et moderne maleri præger hans værk. Det gælder også maleriet ”Romersk blomsterpige” fra 1861/62. I 1851 rejste Feuerbach til Paris for at kopiere malerier på Louvre. Gustave Courbets og Thomas Coutures værker gjorde et varigt indtryk på ham. I Coutures atelier lærte han den franske malestil at kende, dvs. hvordan man skaber friskhed og spontanitet ved hjælp af få farver, som blandes direkte på læredet. ”Romersk blomsterpiges” luftige friskhed viser tydeligt den franske indflydelse. Maleriets klassiske aspekt er det italienske motiv. I 1855 drog Feuerbach til Italien. I 1860 lærte han Anna Risi at kende, og hun blev under navnet ”Nanna” hans foretrukne model. Hun har sandsynligvis også stået model som blomsterpige. Dog fremtræder hun ikke som en klassisk mytologisk figur, men som en tidstypisk romerinde. Hun portrætteres i en livagtig scene. Vi ser hende i færd med binde blomster. Dog synes betragterens tilstedeværelse at afbryde hende midt i arbejdet. Med sky tilbageholdenhed og alligevel selvbevidst kigger hun tilbage. Hendes hånd, malet i flygtig bevægelse, holder en enkelt blomst. Foran hende ligger blomsterdekorationen. Feuerbach har valgt præcis det øjeblik, hvor den portrætterede vakler mellem handlingen inden for billedet og kommunikationen med betragteren. Vil hun til sidst række os en blomst, eller vender hun tilbage til sit arbejde?

Alexander Bastek