Ca. 1900 | Olie på lærred, 35 x 28,5 cm | Foto: Ole Akhøj

Skagensmaleren Michael Ancher udførte livet igennem mange skitser i olie; han gjorde det, når han ville fastholde en særlig farve eller speciel belysning i lærredet. Tidligere havde skitsen været et stadie i processen mod det endelige maleri, men med impressionismen fik først malerne og derefter publikum øjnene op for de kvaliteter, skitsen besidder. Skitsen, der formidler kunstnerens spontane oplevelse af det sete, fik nu status som et selvstændigt kunstnerisk resultat.

Motivet med hustruen Anna Ancher (1859–1935) arbejdede Michael Ancher med fra begyndelsen af 1890’erne, hvor han fik optaget en række modelfotografier som støtte for hukommelsen.

Skagensmalerne anvendte ofte haven som omdrejningspunkt for gengivelser af deres privatliv. Den private have blev dermed en forlængelse af interiøret, og ofte ser man personer udenfor, der sysler med indendørs aktiviteter som læsning eller syning, eller som her er ved at plukke en buket til hjemmets pryd. Dyrkningen af haven og anvendelsen af blomster som et dekorativt element var et aspekt i måden, hvorpå man kunne iscenesætte sig selv også i forhold til boligindretningen. Ægteparret Ancher lagde således store kræfter i at indrette deres hjem smagfuldt – et hjem, de igen og igen forevigede i deres malerier eller i samtidige fotografier. Michael og Anna Anchers Hus er bevaret og offentlig tilgængeligt som del af Skagens Kunstmuseer.

Jacob Helbo Jensen