Ernst Ludwig Kirchner: Straßenbahn und Eisenbahn

Sporvogn og tog

1914 | Olie på lærred, 71 x 80,2 cm

Malerne i kunstnersammenslutningen die Brücke, som Kirchner var med til at grundlægge i 1905, kom til at sætte et afgørende præg på den tyske ekspressionisme. Efter at de i begyndelsen hovedsageligt havde været optaget af at fremstille den menneskelige figur (nøgenstudier i naturen), vendte de sig mod den moderne storby. I oktober 1911 flyttede Kirchner, ligesom tidligere Karl Schmidt-Rottluff og Erich Heckel, fra Dresden til Berlin. Han lejede et atelier i Durlachstrasse i Wilmersdorf, i samme hus som Pechstein boede i. Senere flyttede han til Körnerstrasse 45 i Steglitz.

I maleriet ”Sporvogn og tog” fastholdt Kirchner udsigten fra sit atelier i Steglitz. Fra sit vindue på femte sal kunne Kirchner se Friedenauer Brücke, hvor der dengang kørte sporvogn. Krydset med jernbanelinjen nedenunder anskueliggør den moderne storbytrafik, som Kirchner først og fremmest viser i sin tekniske dimension, idet han undlader enhver figurstaffage. De fremherskende diagonaler – skråt sete husfacader og trafikårer – tydeliggør både, at der er tale om et udsnit, og samtidig den dynamik, som er forbundet med storbylivet.

I årene mellem 1911 og 1914 bevæger Kirchners værk sig mellem landskabsmotiver og billeder af den moderne storby. Så sent som i 1914 tilbragte han sommeren på Fehmarn, hvor han malede talrige landskabsbilleder. Karakteristisk nok ser man på bagsiden af maleriet” Sporvogn og tog” et fragment af et landskab. Kirchner benyttede altså lærredet til at forkaste landskabet og helt hellige sig den moderne storby som motiv.

Alexander Bastek